Het best wensen

Gepubliceerd op 10 januari 2023 om 17:43

Beste Georgette, Marjo, Dirk Jan, Wouter, Joep, Jean-Paul, Ton, Thomas en anderen. En beste Mark en Ernst.

 

In 2021 heb ik me omgeschoold naar mantelzorgmakelaar. Na dertig jaar in de commerciële dienstverlening gewerkt te hebben, door privé-omstandigheden en waarschijnlijk iets met middelbare leeftijd, kreeg ik behoefte om meer maatschappelijk bij te dragen. 

In 2022 ben ik voor mezelf begonnen (lottedoet) als mantelzorgmakelaar en ik heb geen moment spijt gehad. De dankbaarheid die ik krijg van mantelzorgers en mensen die zorg nodig hebben is me nu zoveel meer waard dan een goed salaris, een leaseauto, een kerstpakket en een pensioenregeling.

Toch moet me iets van het hart. Nederland telt veel mantelzorgers, zo’n vijf miljoen. En dus ook veel zorgvragers. Nederland heeft een goed zorgstelsel. Er wordt veel zorg en ondersteuning geboden. 

Gelukkig. Wat minder gelukkig is, is dat het nogal complex en ingewikkeld (jaja, dubbelop, zo moeilijk is het) is gemaakt die zorg en ondersteuning ook te krijgen. Zoveel wetten, heel veel regels en nog meer formulieren, systemen en registraties. 

Gelukkig is er steeds meer aandacht voor mantelzorgers. En wordt het vak van mantelzorgmakelaar steeds bekender. Want een mantelzorgmakelaar kan een mantelzorger ontlasten door o.a. regeltaken over te nemen. Maar dan. Als we onze diensten geleverd hebben, komt de financiering in beeld. En daarmee de organisaties die zorg in hun naam hebben staan, maar toch vaak andere belangen lijken te hebben. 

Want waarom moet een mantelzorger met een aanvullende verzekering waarin een mantelzorgmakelaarsvergoeding is opgenomen vrijwel altijd toestemming vragen aan de zorgverzekeraar om gebruik van onze diensten te maken?

En als die toestemming er is, bepalen enkele zorgverzekeraars het aantal uur dat de verzekerde van onze inzet gebruik mag maken. En ik weet uit ervaring dat twee of drie uur vaak niet voldoende is.

En waarom moet, na de toestemming om aan de slag te gaan, een geregistreerde mantelzorgmakelaar een betaalovereenkomst (of anderszins) invullen om te mogen declareren? 

Zo kan ik nog meer voorwaarden opnoemen waardoor ons werk voor een groot deel uit administratieve rompslomp bestaat in plaats van het ontlasten van de mantelzorger. Wat ik graag wil weten: Waarom is er zoveel wantrouwen? Als het ons, mantelzorgmakelaars om geld te doen was, zou een groot aantal in een ander vakgebied gaan werken. Misschien wel bij een zorgverzekeraar.

Al deze administratieve, ondoorzichtige en onpersoonlijke procedures kosten tijd en geld. Tijd die een mantelzorgmakelaar liever aan een cliënt besteedt. Want als voorkomen wordt dat de mantelzorger ‘omvalt’, wordt er minder aanspraak op de zorg in het algemeen gedaan. De mantelzorger blijft gezonder en productiever.

Een gezond mens bespaart de BV Nederland (inclusief werkgevers) veel geld!

Het is volgens mij allemaal best eenvoudig. Vertrouw ons. Neem de vergoeding voor de mantelzorgmakelaar op in het basispakket van de zorgverzekering. We sjoemelen of flessen de boel niet. We willen gewoon ons werk doen. En dat is het ontlasten van de mantelzorger. 

Ik wens u een mooi, gezond en zorge(n)loos 2023! 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.