lottezorgt: de mantelzorgmakelaar en cliëntondersteuner

Even de oude buurman helpen, met je vader naar de dokter, voor je moeder de zware boodschappen doen, een nichtje naar de dagopvang brengen en weer ophalen. Je doet het er allemaal wel even bij. Tot het moment dat het invloed op je dagelijkse bezigheden en je agenda gaat hebben. Dat het je dagindeling gaat beheersen. Dat de zorg voor anderen toeneemt en je de regie over je eigen leven en de invulling daarvan kwijt raakt. 

Als mantelzorgmakelaar en onafhankelijk cliëntondersteuner breng ik overzicht en daarmee regie, rust en balans terug in het leven van een mantelzorger en de cliënt. 

Hoe?  In een eerste gesprek maken we kennis. Dit is telefonisch of via beeldbellen. Dit is kosteloos. Tijdens het eerste gesprek van maximaal een uur bespreken we de omstandigheden, zodat ik daarna de situatie in kaart kan brengen en de hulpvraag kan formuleren. Door mijn kennis van wet- en regelgeving op het gebied van zorg, welzijn, wonen, werk & inkomen en financiën kan ik goed inschatten wat de mogelijkheden zijn. Daarna informeer ik in heldere taal welke ondersteuning ik kan bieden m.b.t. de hulpvraag en hoe het financieel geregeld wordt. Vervolgens bepalen we welke regeltaken en activiteiten ik tijdelijk (deels) overneem. 

Voor wie? Voor mantelzorgers, mensen die zorg nodig hebben én werkgevers om hun organisatie mantelzorgvriendelijk te maken en gezond te houden. Als onafhankelijk cliëntondersteuner werk ik voor mensen met een Wlz-indicatie die woonachtig zijn in de regio Noord-Holland.

Wat houdt die hulp in?

  • Uitleg geven wat mantelzorg inhoudt en hoe een mantelzorger (fysiek geestelijk en/of financieel) ontlast kan worden.
  • Informeren in begrijpelijke taal over de mogelijkheden die ons goede, maar complexe zorgstelsel biedt.
  • Regeltaken zoals contact opnemen en contact onderhouden met gemeentelijke loketten, (zorg)instanties en -instellingen.
  • De juiste formulieren krijgen en (helpen met) invullen voor hulpmiddelen of woonaanpassingen.
  • Helpen bij het aanvragen van een Wlz-indicatie.
  • De financiële kant van de geboden zorg in kaart brengen.
  • Helpen bij de keuze voor en het regelen van een persoonsgebonden budget (PGB).
  • Het organiseren van o.a. dagbesteding, vervangende mantelzorg (respijtzorg), verblijf in een zorginstelling en het vervoer ervan. 
  • Hulp bij het in balans krijgen van de rol van mantelzorger met de thuissituatie en/of het werk. 
  • Helpen bij het opstellen en het indienen bij de juiste instantie van klachten, geschillen en bezwaarschriften.